آنتی بیوتیک ها

 تعریف میکروب

میکروب ها موجودات زنده بسیار کوچک از جمله باکتری ها، قارچ ها، انگل ها و ویروس ها هستند، که در داخل و خارج از بدن ما یافت می شوند.

البته بیشتر میکروب ها بی ضرر و حتی برای افراد مفید هستند، اما برخی از آنها می توانند باعث عفونت شوند. میکروب های مضر را پاتوژن می نامند.

  • باکتری ها باعث عفونت های مختلفی مانند گلودرد استرپتوکوکی، بیماری های ناشی از غذا و سایر عفونت های جدی می شوند. آنتی بیوتیک ها عفونت های باکتریایی را درمان می کنند.
  • قارچ ها باعث عفونت هایی مانند عفونت بین انگشتان پای ورزشکاران و سایر عفونت های قارچی می شوند. ضد قارچ ها عفونت های قارچی را درمان می کنند.

آنتی بیوتیک چیست؟

 اصطلاحی است که برای توصیف داروهایی که باعث از بین رفتن  انواع مختلفی از عفونت ها یا کند کردن رشد پاتوژن های عامل عفونت هستند، استفاده می شود.

آنتی بیوتیک ها را می توان به روش های مختلف مصرف کرد:

  • به شکل قرص، کپسول یا مایعات خوراکی
  • فرم موضعی. به شکل کرم، اسپری یا پمادی باشد که روی پوست خود می‌زنید. همچنین می تواند پماد چشم، قطره چشم یا قطره گوش باشد.
  • به صورت تزریقی که معمولا برای عفونت های جدی تر کاربرد دارد.

آنتی بیوتیک ها در برابر عفونت های رایج ویروسی مانند سرماخوردگی، اکثر گلودردها و آنفولانزا موثر نیستند. مصرف آنتی بیوتیک ها برای عفونت های ویروسی نمی تواند عفونت را درمان کند مانع از سرایت ویروس نمی شود همچنین باعث بهبودی بیمار نمی شود.

چرا مصرف آنتی بیوتیک فقط در صورت نیاز مهم است؟

آنتی بیوتیک ها را فقط در صورت نیاز باید مصرف کنید زیرا می توانند باعث عوارض جانبی شوند و به مقاومت آنتی بیوتیکی کمک کنند.

مقاومت آنتی بیوتیکی به چه معناست؟

مقاومت آنتی بیوتیکی زمانی اتفاق می افتد که میکروب ها دیگر به آنتی بیوتیک هایی که برای از بین بردن آنها طراحی شده اند پاسخ نمی دهند. یعنی میکروب ها از بین نمی روند و به رشد خود ادامه می دهند..

باکتری ها و قارچ های عامل عفونت به طور مداوم در حال یافتن راه های جدیدی برای جلوگیری از اثرات آنتی بیوتیک های مورد استفاده برای درمان عفونت هستند .

مقاومت آنتی بیوتیکی به این معنی نیست که بدن ما در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم است. این بدان معنی است که باکتری ها یا قارچ های ایجاد کننده عفونت به درمان آنتی بیوتیکی یا ضد قارچی مقاوم هستند.

چگونه مصرف آنتی یوتیک باعث مقاومت میکروبی می شود؟

آنتی بیوتیک ها جان انسان ها را نجات می دهند، اما استفاده از آنها می تواند به رشد میکروب های مقاوم کمک کند. مقاومت آنتی بیوتیکی زمانی تسریع می شود که حضور آنتی بیوتیک ها به باکتری ها و قارچ ها فشار وارد کند تا سازگار شوند.

آنتی بیوتیک ها و ضد قارچ ها برخی از میکروب های ایجاد کننده عفونت را از بین می برند، اما میکروب های مفیدی را که بدن ما را در برابر عفونت محافظت می کنند نیز از بین می برند.

مکانیسم ایجاد مقاومت میکروبی

میکروب ها برای زنده ماندن، استراتژی های دفاعی در برابر آنتی بیوتیک ها به نام مکانیسم های مقاومتی ایجاد می کنند. DNA داخل  میکروب تعیین می کند که میکروب چگونه پروتئین های خاصی بسازد که مکانیسم های مقاومت آن را تعیین کند. باکتری ها و قارچ ها می توانند ژن های بسیاری از انواع مقاومت را حمل کنند.

زمانی که میکروب‌هایی که از قبل به سختی درمان می‌شدند، ترکیب مناسبی از مکانیسم‌های مقاومت را داشته باشند، می‌تواند همه آنتی‌بیوتیک‌ها را بی‌اثر کند و در نتیجه عفونت‌های غیرقابل درمان را ایجاد کند. به طور نگران کننده ای، میکروب های مقاوم به آنتی بیوتیک می توانند مکانیسم های مقاومت خود را با سایر میکروب هایی که در معرض آنتی بیوتیک ها قرار نگرفته اند به اشتراک بگذارند و آنها را نیز به درمان مقاوم کنند.

مکانیسم های زمینه ساز مقاومت میکروبی شامل تولید آنزیم های غیرفعال کننده آنتی بیوتیک، تغییر در ساختار گیرنده های هدف، افزایش جریان از طریق ناقل های دارو و کاهش نفوذپذیری غشای سلولی میکروب ها به آنتی بیوتیک ها است.

عواقب  مقاومت میکروبی

مقاومت آنتی‌بیوتیکی پیشرفت‌های روش های درمانی مدرن را که به آن ها امیدوار هستیم، مانند تعویض مفصل، پیوند اعضا و درمان سرطان را ، به خطر می‌اندازد. این روش‌های درمانی خطر عفونت قابل توجهی دارند و اگر آنتی‌بیوتیک‌های مؤثر در دسترس نباشند، بیماران نمی‌توانند آن‌ها را دریافت کنند.

برای مثال باکتری  کلستریدیوئید دیفیسیل (Clostridioides difficile) - باکتری است که باعث اسهال کشنده میشود و با مصرف آنتی‌بیوتیک همراه است که در حال حاضر قابل درمان است. ولی در صورتی که مقاومت به آنتی بیوتیک پیدا کند ، تعداد کل تهدیدات عفونت و مرگ و میر افزایش می یابد.

لازم نیست باکتری ها و قارچ ها در برابر هر آنتی بیوتیکی مقاوم باشند تا خطرناک باشند. مقاومت حتی به یک آنتی بیوتیک می تواند به معنای مشکلات جدی باشد.

عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک که نیاز به استفاده از درمان‌های خط دوم و سوم آنتی بیوتیکی دارند، می‌توانند با ایجاد عوارض جانبی جدی، مانند نارسایی اندام‌ها، و طولانی شدن مراقبت و بهبودی، به بیماران آسیب برسانند. در برخی موارد از عفونت ها ، هیچ گزینه درمانی جایگزینی وجود ندارد.

برای پیشگیری از مقاومت میکروبی چه کارهایی می توان انجام داد؟

، از خود در برابر آسیب های ناشی از استفاده غیر ضروری آنتی بیوتیک محافظت کنید. آنتی بیوتیک ها را فقط در صورت نیاز مصرف کنید. آنتی بیوتیک ها فقط برخی از عفونت های ناشی از باکتری ها را درمان می کنند.

به طور کلی:

  • از ابتلا به عفونت جلوگیری کنید.
  • بهبود مصرف آنتی بیوتیک برای کند کردن رشد مقاومت، بر اساس دستوری که پزشک برای مصرف دارو مناسب هر بیمار ارائه می دهد.
  • گسترش مقاومت میکروبی را هنگامی که ایجاد شد متوقف کنید.

 

راهکار های استفاده درست از آنتی بیوتیک ها

  • همیشه دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید. حتی اگر احساس بهتری دارید، داروی خود را تمام کنید. اگر مصرف آنها را خیلی زود قطع کنید، ممکن است برخی از باکتری ها زنده بمانند و دوباره شما را آلوده کنند.
  • آنتی بیوتیک های خود را برای عفونت های احتمالی بعدی ذخیره نکنید.
  • آنتی بیوتیک های تجویز شده برای شخص دیگری را مصرف نکنید. این ممکن است بهترین درمان را برای شما به تاخیر بیندازد و حتی ، شما را بیمارتر کند یا عوارض جانبی ایجاد کند.

CDC  در حال تعیین راهکارهایی برای کمک به پزشکان در تجویز از آنتی بیوتیک مناسب، در دوز مناسب، مدت زمان مناسب و در زمان مناسب و استفاده مناسب از آنتی بیوتیک و کاهش مصارف غیرضروری آنها می باشد.

یکی از استراتژی های طراحی شده برای مبارزه با مقاومت میکروبی شامل استفاده از داروهای کمکی است که مانع غیرفعال شدن آنتی بیوتیک می گردد.

چه کسانی در پیشگیری از مقاومت میکروبی نقش دارند؟

همه افراد در بهبود مصرف آنتی بیوتیک ها نقش دارند. استفاده مناسب از آنتی بیوتیک به مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی کمک می کند و تضمین می کند که این داروهای نجات دهنده برای نسل های آینده در دسترس خواهند بود.  مقاومت آنتی بیوتیکی علاوه بر درمان بیماران، بر صنایع دامپزشکی و کشاورزی نیز تأثیر می گذارد.

چگونه می توانم از خود و خانواده ام در برابر مقاومت آنتی بیوتیکی محافظت کنم؟

هیچ کس نمی تواند به طور کامل از ابتلا به عفونت جلوگیری کند، اما اقدامات وجود دارد که می توانید برای محافظت از خود و خانواده خود انجام دهید.

  • به حفظ سلامت خود و دیگران توجه داشته باشید.
  • رعایت بهداشت عمومی
  • پوشاندن دهان هنگام سرفه
  • ماندن در خانه هنگام بیماری
  • دریافت واکسن های توصیه شده، مانند واکسن آنفولانزا، واکسن کرونا و...

 

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها فقط در صورت نیاز، راه مهمی برای محافظت از خود و خانواده‌تان در برابر مقاومت آنتی‌بیوتیکی به شمار می رود. اگر بیمار هستید در مورد بهترین درمان با پزشک خود صحبت کنید. هرگز پزشک خود را برای تجویز آنتی بیوتیک تحت فشار قرار ندهید.

زمانی که آنتی بیوتیک ها مورد نیاز نباشند، به شما کمکی نخواهند کرد و عوارض جانبی آنها همچنان می تواند باعث آسیب شود. با پزشک یا داروساز خود در مورد اقداماتی که می توانید برای د اشتن احساس بهتر در زمانی که نیازی به آنتی بیوتیک نیست انجام دهید، مشورت نمایید.

چرا با وجود مقاومت میکروبی،  آنتی بیوتیک ها همچنان مصرف می شوند؟

هر زمان که آنتی بیوتیک ها استفاده شوند، می توانند به مقاومت آنتی بیوتیکی کمک کنند. زمانی که آنتی بیوتیک مورد نیاز باشد، فواید آن معمولاً بر خطرات مقاومت آنتی بیوتیکی بیشتر است. با این حال، تعداد زیادی از آنتی بیوتیک ها به صورت غیر ضروری و نادرست مورد استفاده قرار می گیرند که مفید بودن این داروهای مهم را تهدید می کند.

References

fda.gov

cdc.gov

medlineplus.gov

applied-therapeutic

Last Up date: April 24, 2022